W systemie SOW istnieje możliwość składania wniosków na dofinansowanie do przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych

nfz logo

Prace nad połączeniem systemów NFZ i PFRON idą pełną parą mimo pandemii.

W systemie SOW istnieje możliwość składania wniosków na dofinansowanie do przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych. Co więcej, od 1 stycznia 2020 w całej Polsce można bez wychodzenia z domu wnioskować o tę formę wsparcia – PFRON centralnie uruchomił nabory we wszystkich powiatach, o czym informował na witrynie internetowej. Wykorzystując darmowy System SOW (sow.pfron.org.pl) można złożyć elektroniczny wniosek również w dzień wolny od pracy, 24 godziny na dobę, 365 dni w roku.

W celu złożenia wniosku potrzebne są:

  • dostęp do Internetu,
  • konto w Systemie SOW,
  • Profil Zaufany lub podpis elektroniczny. Profil Zaufany można potwierdzić w wielu instytucjach oraz online przy pomocy dziesięciu różnych banków – zapraszamy do zapoznania się z filmową instrukcją.

Przydatne linki:

Zapraszamy do kontaktu z bezpłatną infolinią: 800 889 777 (czynna w dni robocze, w godzinach: 9.00 – 17.00).

Informacje dodatkowe:

  1. PFRON i NFZ prowadzą prace techniczne oraz negocjują projekt porozumienia w zakresie wymiany danych pomiędzy Systemem Obsługi Wsparcia dofinansowywanego ze środków PFRON (SOW) i rozwiązaniem informatycznym NFZ wspierającym procesy elektronicznego weryfikowania i potwierdzania zlecenia na zaopatrzenie pacjenta w wyroby medyczne.
    W dniu 1 stycznia 2020 r. NFZ wdrożył system obsługi zleceń na zaopatrzenie w refundowane przez NFZ wyroby medyczne oraz wprowadził nowe druki. Aktualnie zlecenie na wyroby medyczne powinno być wystawione na nowym druku i od razu zweryfikowane (potwierdzone) przez osobę uprawnioną (np. lekarz, pielęgniarka) w nowym systemie informatycznym.
    Przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze (w nomenklaturze NFZ jako wyroby medyczne) zlecone przez lekarza osobom z niepełnosprawnościami mogą być refundowane zarówno przez NFZ jak i PFRON, przy czym wysokość dofinansowania przyznanego przez PFRON jest w ścisłej relacji do refundacji NFZ. Do obsługi tego dofinansowania zostały przygotowane zarówno system SOW (w zakresie dofinasowania PFRON) i system refundacji w NFZ (w zakresie refundacji NFZ).
    Integracja obu systemów na poziomie wymiany danych ma na celu odejście od konieczności drukowania potwierdzonych zleceń lekarskich i za każdym razem ręcznego wprowadzania informacji do wniosków o dofinansowanie ze środków PFRON. Fundusz wdrażając SOW umożliwił swoim wnioskodawcom składanie elektronicznych wniosków i załatwienie sprawy do końca elektronicznie.
    W związku z powyższym aktualnie, zanim dojdzie do integracji systemów PFRON i NFZ, osoba mająca zamiar ubiegać się o dofinansowanie PFRON powinna otrzymać od świadczeniodawcy realizującego zlecenie lekarskie (np. sklepy ortopedyczne, apteki) elektroniczne kopie zlecenia lekarskiego z adnotacją, że zostało ono przyjęte do realizacji oraz ofertę handlową (np. faktura proforma), które następnie dołączy do elektronicznego wniosku w SOW. W przypadku, gdy wnioskodawca stara się o dofinansowanie PFRON już po zrealizowaniu zakupu, powinien do wniosku dołączyć elektroniczne kopie zlecenia lekarskiego z adnotacją, że zostało zrealizowane oraz fakturę potwierdzającą zakup.
    Po zakończeniu integracji systemów PFRON i NFZ, podczas wnioskowania o dofinansowanie ze środków PFRON na podstawie potwierdzonego numeru zlecenia lekarskiego dane dotyczące zlecenia zaciągną się automatycznie do systemu SOW bez konieczności ich odrębnego dołączania przez Wnioskodawcę. Konieczności drukowania potwierdzonych zleceń lekarskich wystąpi tylko w takiej sytuacji, kiedy osoba z niepełnosprawnościami będzie chciała złożyć wniosek o dofinansowanie PFRON wyłącznie w wersji papierowej
  2. Po wprowadzeniu stanu epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 NFZ umożliwia wystawianie zleceń na teleporadach albo z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub innych systemów łączności drogą elektroniczną. Zlecenie takie nie jest drukowane (I i II część zlecenia), pacjent otrzymuje jedynie informacje o numerze zlecenia. Z tą informacją udaje się do świadczeniodawcy w celu realizacji zlecenia. Świadczeniodawca ma możliwość wydruku pełnego zlecenia (I – IV część zlecenia). Skan zlecenia Wnioskodawca dołącza do wniosku w składanego w systemie SOW.