PFRON zachęca JST do tworzenia punktów potwierdzających profil zaufany

Pandemia wirusa Sars-Cov2 zmieniła sytuację w zakresie udzielania pomocy osobom korzystającym ze wsparcia jednostek samorządu, w tym osób z niepełnosprawnościami oraz osób ze szczególnymi potrzebami. W tym trudnym czasie szczególnego znaczenia nabrały elektroniczne formy komunikacji, w tym możliwość składania wniosków przy pomocy e-usług oferowanych przez PFRON.
Wiele osób, które chciałyby rozpocząć użytkowanie elektronicznych usług oferowanych przez administrację, nie posiada podpisu zaufanego, którym za pomocą profilu zaufanego ePUAP mogłyby dokonywać uwierzytelnienia dokumentacji składanej elektronicznie. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom Ministerstwo Cyfryzacji umożliwia podmiotom publicznym uzyskanie zgody na pełnienie funkcji punktu potwierdzającego profil zaufany. Utworzenie punktu potwierdzającego profil zaufany ułatwi Państwa podopiecznym rozpoczęcie korzystania z dobrodziejstw nowoczesnych technologii.
Budowa administracji przyjaznej ludziom jest wspólnym zadaniem podmiotów publicznych. Zapewnienie dostępności administracji publicznej nie powinno ograniczać się do spełnienia wymogów nałożonych przepisami prawa. Organy administracji publicznej winny podejmować różnorakie działania i usprawnienia w celu umożliwienia obywatelom załatwienia spraw w najbardziej dogodny dla nich sposób.
Zgodnie z treścią ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 570 z późn. zm.) podmiot publiczny, w tym także JST, może pełnić funkcję punktu potwierdzającego profil zaufany (art. 20c ust. 3 pkt 1). Warunkiem jest wystąpienie do ministra właściwego do spraw informatyzacji, z wnioskiem o wyrażenie zgody na pełnienie funkcji punktu potwierdzającego profil zaufany.
Procedura utworzenia punktu potwierdzającego profil zaufany oraz niezbędne dokumenty dostępne są pod adresem: https://mc.bip.gov.pl/departament-utrzymania-i-rozwoju-systemow/utworzenie-punktu-potwierdzajacego-profil-zaufany-epuap.html
Utworzenie punktu przyniesie korzyści nie tylko osobom korzystającym ze wsparcia JST, ale i samym jednostkom:
- zwiększenie bezpieczeństwa sanitarnego poprzez zmniejszenie liczby osób odwiedzających urząd;
- zmniejszenie obciążenia dokumentami papierowymi poprzez skrócenie czasu obiegu dokumentów oraz oszczędność miejsca składowania;
- przyspieszenie realizacji spraw poprzez zmniejszenie liczby błędów w składanych dokumentach oraz możliwość wykorzystania pełnej funkcjonalności systemu SOW;
- upowszechnienie wizerunku nowoczesnej administracji samorządowej przyjaznej nie tylko osobom z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami, ale każdemu, kto chce w sposób wygodny korzystać z nowoczesnych form komunikacji.
Szczegółowe informacje na temat dołączenia do programu możecie Państwo uzyskać pod numerem infolinii SOW 800 889 777 (połączenie bezpłatne).