Informacje dla Realizatorów pilotażowego programu "Aktywny samorząd": oświadczenie, raporty, instrukcja generowania raportów

Aktywny Samorząd - logo

W związku z realizacją pilotażowego programu „Aktywny samorząd” i w nawiązaniu do ust. 8 pkt 5 dokumentu pn. „Kierunki działań (…)” w 2020 roku, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przekazał do stosowania poniższe wzory:

  1. Oświadczenie Realizatora pilotażowego programu "Aktywny samorząd";
  2. Informacja na temat wniosków złożonych w ramach programu "Aktywny samorząd", które nie zostały ujęte w Systemie Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON;
  3. Zbiorcza informacja na temat wniosków złożonych w ramach programu "Aktywny samorząd", które nie zostały ujęte w Systemie Obsługi Wsparcia finansowanego
    ze środków PFRON.

 

 Informacja dodatkowa:

  • Tylko w przypadku, gdy Realizator programu nie złoży oświadczenia, o którym mowa w pkt 1, winien w następnej kolejności przedstawić informację, o której mowa w pkt 2.
  • Natomiast w przypadku, gdy Realizatorzy programu prześlą informację, o której mowa w pkt 2, Oddział PFRON przygotowuje i przesyła do Biura PFRON zbiorczą informację, o której mowa w pkt 3.

 

Najczęstsze pytania:

  • Kto podpisuje „oświadczenie”? Czy wystarczy, jeśli oświadczenie podpisze dyrektor PCPR lub MOPR, czy muszą być złożone podpisy osób, które zgodne z wystąpieniem podpisywały aneks do umowy dofinansowania (starosta)?

Oświadczenie może być podpisane przez osoby upełnomocnione w ramach realizacji programu.

  • Gdzie w Zbiorczej informacji na temat wniosków zaznaczyć wnioski, które zostały złożone w systemie SOW, ale ze względu na braki formalne skierowano je do uzupełnienia lub poprawy?

Wnioski, które osiągnęły w SOW status „do poprawy”, uznajemy za zarejestrowane w SOW – nie trzeba ich uwzględniać w pliku Excel.

  • Jak wygląda kwestia oświadczenia w przypadku, gdy wnioski są wprowadzone do SOW, jednak nie są ocenione pod względem formalnym z uwagi na brak np. zaświadczenia z uczelni - obecna sytuacja pandemii utrudnia pozyskanie różnego rodzaju dokumentacji, koniecznej przy aplikowaniu o środki PFRON.

Odpowiedź jak wyżej.

Jak wskazano w formularzu oświadczenia (zgodnie z ust. 8 pkt. 5 dokumentu pn. „Kierunki działań (…)” w 2020 roku), dotyczy ono wniosków co najmniej możliwych do zweryfikowania pod względem formalnym.

Zgłoszenia przekazane przez wnioskodawców w innej formie niż wniosek w rozumieniu programu (np. pismo zgłaszające akces do uczestnictwa w programie) wymagają przekazania potencjalnemu Wnioskodawcy formularza, dostępnego pod adresem: https://portal-sow.pfron.org.pl/opencms/export/sites/pfron-sow/sow/res/pliki/Zalacznik-prosba-o-przywrocenie-terminu-na-zlozenie-wniosku-w-ramach-Pilotazowego-programu-Aktywny-samorzad.pdf i ewentualnego przywrócenia Wnioskodawcy terminu na złożenie w SOW kompletnego wniosku. Przy okazji korespondencji z Wnioskodawcą należy poinformować, że wnioski z przywróconym terminem na jego złożenie, są traktowane tak samo jak wnioski złożone w wymaganym terminie.

Zgodnie z ust. 8 pkt 6 dokumentu pn. „Kierunki działań (…)” w 2020 roku, „w terminie 7 dni kalendarzowych od zakończenia każdego kwartału 2020 roku, a także w dniu 16 kwietnia 2021 roku, realizatorzy programu i Biuro PFRON generują z SOW raporty odpowiadające załącznikom 1-3 do umowy w sprawie realizacji programu oraz zachowują je w swoich zasobach w formie elektronicznej”.

Raporty te obejmują pierwszy kwartał 2020 roku i w systemie SOW noszą nazwy:

  1. Zapotrzebowanie na środki finansowe PFRON / Sprawozdanie z realizacji pilotażowego programu "Aktywny samorząd",
  2. Pilotażowy program "Aktywny samorząd" - wykaz danych sprawozdawczych,
  3. Realizacja pilotażowego programu "Aktywny samorząd" w zakresie środków finansowych przekazanych przez PFRON.

Raporty za kolejne kwartały 2020 r. będą raportami narastającymi (za każdym razem obejmującymi okres od 1.01.2020).

Instrukcja generowania raportów:

Należy w roli administratora lokalnego lub realizatora rozszerzonego wejść w zakładkę „raporty”, a następnie wybrać odpowiedni raport z listy – numery od 18 do 20.

Do generacji raportu przechodzimy wybierając przycisk „akcja” z prawej strony ekranu, następnie w danym raporcie należy nacisnąć przycisk „dodaj nowy raport” i wybrać odpowiednie kryteria.

Po wyborze kryteriów należy nacisnąć przycisk „generuj”, a następnie wybrać raport z wyświetlonej listy, klikając odpowiedni format pliku w kolumnie „akcja” z prawej strony ekranu.

Instrukcja w postaci materiału filmowego jest dostępna na platformie e-learningowej https://edukacja.pfron.org.pl/ (Kurs dla pracowników JST, lekcja 5: Obsługa SOW - Moduł Administratora lokalnego, Film 10: Wygenerowanie raportów).

Pliki do pobrania: